Wat zijn calorieën?

calorieën verbranden

Wat je moet weten over het verbranden van calorieën

Lees hier wat calorieën nou eigenlijk zijn. In welke voeding weinig calorieën zitten. En zeker ook belangrijk hoe je calorieën kunt verbranden.

Wat zijn nou eigenlijk calorieën?

Een calorie geeft een hoeveelheid energie aan. In eten zit een bepaalde hoeveelheid calorieën. Energie in eten wordt berekend in kilocalorieën wat wordt afgekort in kcal. De k staat voor duizend en dat betekend dat 1 kcal dus duizend calorieën zijn. In de volksmond spreken we gewoonlijk over calorieën. Voor alles wat je in het dagelijks leven doet heeft je lichaam energie nodig. En met alles bedoel ik ook letterlijk alles. Van ademhalen, lopen, groeien, fietsen, slapen enzovoort. Maar ook het genezen van een wondje of het beter worden na ziekte heeft je lichaam energie voor nodig. Wanneer je teveel energie binnenkrijgt slaat het lichaam deze energie op waardoor je dikker wordt. Krijg je te weinig energie binnen dan val je dus af. De kunst is dus om niet teveel energie binnen te krijgen. Er zijn drie stoffen waar energie in zit. Eén gram koolhydraten bevat 4 kcal, één gram vet bevat 9 kcal en één gram eiwit bevat 4 kcal. Water vitamines en mineralen bevatten geen calorieën. Je voedingspatroon aanpassen is dus erg belangrijk. Door meer te bewegen kan je ook energie verbranden. verbranden

Hoe kan je de meeste calorieën verbranden?

Afvallen kan dus ook door meer energie te verbranden. In het onderstaande overzicht zie je het aantal calorieën dat je gemiddeld verbrand bij sporten en dagelijkse bezigheden. In het algemeen geldt hoe intensiever de activiteit, hoe meer calorieën je verbrandt. Hoeveel calorieën je precies verbrandt zijn wel afhankelijk van meerdere factoren. Onder andere je leeftijd en lichaamsgewicht spelen hierbij een rol. In het overzicht wordt uitgegaan van een lichaamsgewicht van 70 kg. Hoe zwaarder je bent, hoe meer je verbrandt.

Dagelijkse bezigheden

Activiteit Aantal calorieën per uur
Slapen 65
Zittend tv kijken 60
Zittend bureauwerk 130
Staan 84
Staand werk 220
Traplopen 420
Autorijden 150
Licht huishoudelijk werk 180
Koken 185
Boodschappen doen 260
Tuinieren 280
Actief spelen met kinderen 300
Kinderen verzorgen 180

 

Lichaamsbeweging en sport

Activiteit Aantal calorieën per uur
Wandelen 3 km/u 175
Wandelen 6 km/u 350
Powerwalking 490
Nordic walking 560
Hardlopen 10 km/u 700
Hardlopen 18 km/u 1260
Fietsen 20 km/u 560
Fietsen 35 km/u 1190
Mountainbiken 595
Zwemmen (rustig) 350
Zwemmen (actief) 750
Fitness (gemiddeld) 280
Fitness (intensief) 630
Overgooien / overschieten 180
Tennis (intensief) 550
Voetbal (intensief) 660
Basketbal (intensief) 500
Golf 330
Yoga 280
Paardrijden 280
Surfen 220
Kanoën 495
Kajakken 350
Skateboarden 350
Klimmen 775
Skiën en snowboarden 420
Touwtje springen 745

Verbrandt je ook calorieën in ruststand?

Bewegen en sporten zijn natuurlijk belangrijke bezigheden maar de meeste calorieën verbrand je in ruststand. Je lichaam heeft constant energie nodig om je organen intact te houden. Er worden nieuwe lichaamscellen aangemaakt en er worden afvalstoffen afgevoerd. Je hart moet kloppen en er zijn nog tal van andere lichaamsprocessen die er in je lichaam gaande zijn. Het energieverbruik in ruststand wordt ook wel ruststofwisseling genoemd. Of met een duur woord homeostase. 70% van je totale energieverbruik wordt door homeostase in beslag genomen. je zou dus kunnen zeggen dat bijna driekwart van de calorieën die je binnenkrijgt worden verbrand zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.

Ben jij een vrouw en wil je ook calorieën verbanden? Kijk dan even hier!

Ben je een man en wil je ook calorieën verbranden? Kijk dan even hier!

Home

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *